Socialstyrelsen har lämnat över sin rapport om Sveriges prehospitala akutsjukvård. Glädjande har man i densamma uppmärksammat AmbuReg (Ambulansregistret) och våra utmaningar.
I rapporten skriver Socialstyrelsen bland annat följande:
”Ambulansregistret, AmbuReg, följer de insatser som genomförs av ambulanssjukvården och är därmed det kvalitetsregister som följer vårdprocessen för alla patienter inom ambulansverksamheten. Registret har Region Blekinge som huvudman och är anslutet till Registercentrum Syd. Samtliga 21 regioner rapporterar in till AmbuReg och registret täcker nära 100 procent av alla primäruppdrag.
Syftet med AmbuReg är att initiera och främja kunskapsstyrning inom det prehospitala området. Med kvalitet avser AmbuReg exempelvis tillgänglighet, dokumentation, symptomlindring, tid till diagnos, tid till behandling och styrning till adekvat vårdnivå. Registret ska även ge möjlighet till uppföljning av algoritmer, processer, behandlingar och åtgärder som utförs av ambulanssjukvården.
Målet är att kvalitetssäkra ambulanssjukvården och därigenom åstadkomma förbättringar i verksamheten på lokal, regional och nationell nivå.
AmbuReg har inte status som ett Nationellt Kvalitetsregister. Sådan status skulle enligt företrädare för registret underlätta den långsiktiga finansieringen, facilitera utvecklingen av ambulanssjukvården utifrån kvalitetsdata och sammantaget ge en helt annan stadga åt registret.”
Socialstyrelsen har också gjort en nyhet om utmaningarna i ambulanssjukvården där rapporten med tillhörande bilagor utgör ett underlag.