Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av RC SYD:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Gå direkt till textinnehållet
3 oktober 2025

Rapport från AmbuRegs användarmöte 2025

 

I samband med årets Flisa-kongress i Västerås höll AmbuReg (Ambulansregistret) sitt årliga användarmöte.

Mötet inleddes med att registerhållare Håkan Klementsson hälsade alla välkomna följt av att alla deltagare fick presentera sig innan dagens program tog vid.

Visualisering och dashboard, Richard Bibby

Richard Bibby från Nasher AB visade hur användare kan visualisera data och använda dashoards i AmbuReg. Richard pratade även om hur visualisering kan publiceras öppet på hemsidor och visade exempel från Makularegistrets hemsida. Efter föreläsningen följde diskussioner om bland annat följande:

  • jämförelser mellan regioner efterfrågades och utan egen regions data vid jämförelse med riket.
  • export till Excel och vad som visas i den exporterade filen (i dagsläget visas endast siffror, ej grafer)
  • önskemål om att införa indikatorer som påvisar förbättringspotential
  • önskemål om att införa en användarnivå med endast läsbehörighet
  • förslag om att införa styrdiagram.
Richard Bibby föreläser.
Richard Bibby

Information om kvalitetsregister och förändringar i registersystemet, Carl Magnusson

Carl Magnusson berättade kort om kvalitetsregisterhistorik i allmänhet och gick sedan över till att informera om förändrade finansieringsmodeller för kvalitetsregister i det nationella registersystemet. Den stora skillnaden är att pengar nu börjar gå via respektive regions CPUA (centralt personuppgiftsansvarig) istället för direkt till registren. Målet är att den ekonomiska fördelningen ska bli mer jämlik.

För AmbuReg innebär ovan att chansen till finansiering från registersystemet är större från och med nästa år.

Carl Magnusson föreläser.
Carl Magnusson

Insamlade data för 2024, Carl Magnusson och Glenn Larsson

Carl med stöd av Glenn presenterade ett antal punkter inom ämnet insamlade data från verksamhetsåret 2024.

Anslutningsgrad och täckningsgrad

Alla regioner är anslutna till AmbuReg och därmed har registret 100 % täckningsgrad. Vad gäller inrapportering är det i nuläget endast en region som är försenad och saknas.
Över 1 000 000 uppdrag rapporterades in under verksamhetsåret.

Valideringen av andelen primär- och sekundäruppdrag per region behöver vara av god kvalitet för att visualiseringen ska bli korrekt.

Diskussioner hölls kring datakvalitet, bland annat diskuterades följande:

  • Det är viktigt att kontrollera data innan inrapportering, exempelvis kontaktorsak larmcentral.
  • Det finns data med missing, bland annat vitalparametrar, triage, smärta, vård och läkemedel.
  • Tolkning av variablerna vård med transport och destination. Behövs båda? Kan man förtydliga vård med transport?

Revidering av kvalitetsindikatorer

Nya indikatorer införs och några gamla tas bort:

  • Nya indikatorer:
    • Andel uppdrag med VP (vitalparametrar) som är kompletta för kontaktorsak ospecifik sjukdom
    • Smärtindikatorer för misstänkt höftfraktur
    • Andel uppdrag med kontaktorsak bröstsmärta och SpO2 < 90 % som behandlats med syrgas
    • Andel uppdrag med kontaktorsak stroke och SpO2 < 95 % som behandlats med syrgas
  • Borttagna indikatorer:
    • Andel uppdrag där EKG (elektrokardiogram) är taget för ESS (emergency symptoms and signs) KOD 5 och RÖD PRIO
    • Andel uppdrag där EKG är taget för ESS KOD 6

Responsen från åhörarna kring förändringarna var positiv.

Framtida utveckling och utfallsdata

Förslag finns på ett nationellt kodverk för ambulansbedömning. Här är tanken att man ska syntetisera ambulansbedömning parallellt med utveckling av kodverk för kontaktorsak på larmcentral. Kopplat till detta kan en ansats göras där man mappar de fem eller tio vanligaste systemen.

Kring utfallsdata visades främst exempel på mortalitet 30 dagar för alla uppdrag. Dessa data kan om man vill sedan brytas ner på ännu kortare tidsperiod.

In- och utskrivning

Inom in- och utskrivning är idén är att kunna följa hela flödet från larmcentral till sjukhus etcetera, exempelvis inskrivning, utskrivning, vårdtid, trombolys eller trombektomi. Hur gick det för patienten? Var vi rätt ute? Vad gjorde vi? Och så vidare. Inledningsvis kommer detta bara att finnas för några få regioner, men på sikt tänker AmbuReg få med alla.

Åhörarna menade att detta var en värdefull informationskedja att kunna se för att kunna utvärdera vårdkvalitet och insatser.

Automatiserad informationsförsörjning

En teknisk lösning är framtagen för automatisk, daglig dataöverföring till AmbuReg, men med två veckors fördröjning för att ha god marginal att hinna hantera patientens rätt att avstå medverkan i registret. Pilottester har utförts inom Västra Götalandsregionen och allt är egentligen startklart.

Fördelar med den tekniska lösningen:

  • effektivare inrapportering
  • uppdaterad data i realtid
  • anpassningsbar lösning.
Glenn Larsson föreläser.
Glenn Larsson

Avslutande diskussioner och avrundning

Här hölls en öppen diskussion om registrets framtid, nyttan av registret och hur det används i vardagen.
Utöver att summera några viktiga punkter som nämnts tidigare under dagen (huvudsakligen möjlighet till läsbehörighet och att kunna jämföra region med region) diskuterades ökad kännedom om registret. Detta då flera åhörare lyfte vikten av att medarbetarna i respektive region bör informeras mer om registret och dess syfte.

Sammanfattningsvis visade AmbuRegs användarmöte på utveckling inom visualisering, datakvalitet och framtida möjligheter. Det finns ett engagemang bland användarna och positiva förändringar är på gång, särskilt gällande finansiering och teknisk infrastruktur.

Som avrundning på dagen meddelade Glenn och Håkan att en mer uttömmande årsrapport än tidigare är under planering. När rapporten är klar planerar registret att hålla ett digitalt informationsmöte om den. Datum är ännu inte satt, men det blir senare i höst. Mer information kommer när mötet närmar sig.

Ambulansregistret tackar alla som deltog och ser fram emot fler konstruktiva möten!

Åhörarna som deltog under användardagen.
En av flera diskussionsstunder med dagens deltagare.