AmbuReg

AmbuReg är namnet på det svenska ambulansregistret.

Bakgrund

Arbetet med ett nationellt kvalitetsregister för svensk ambulanssjukvård är sedan ett par år tillbaka i full gång. Ett omfattande arbete med definitioner och standarder är klart och de första datainsamlingarna är klara och analyserade. Denna information redovisades den 18 september 2017 på registrets användardag i samband med Flisa (Föreningen för Ledningsansvariga Inom Svensk Ambulanssjukvård)-kongressen i Jönköping.

Vid ingången av år 2018 var 18 av Sveriges 21 regioner/landsting med i arbetet. De data som hittills tagits fram har redan gett nya kunskaper som kommit verksamheter till godo på olika sätt. Ett exempel framgår av bifogat diagram (nedladdningsbart till höger på sidan) där antalet primäruppdrag per 1000 invånare redovisas. Dessa data visar en stor variation mellan regionerna. Andra erfarenheter som har gjorts är upptäckter av olika tekniska buggar vilka, tillsammans med journalleverantörerna, har åtgärdats. En arbetsgrupp arbetar sedan tre år tillbaka med registrets uppbyggnad och man har fortlöpande kontakter med de olika verksamheterna och journalleverantörerna.

Syfte

Kvalitetsregistret för svensk ambulanssjukvård avser att, genom uppföljning av beslutade algoritmer och processer, kvalitetssäkra ambulanssjukvården och åstadkomma förbättringar i verksamheten på lokal, regional och nationell nivå. Det sistnämnda är av ökad betydelse också ur ett katastrofmedicinskt perspektiv.

Registret skall också initiera och främja kunskapsstyrning inom det prehospitala området. Med kvalitet avses i första hand aspekter som berör tillgänglighet, bemötande, dokumentation, symptomlindring, tid till diagnos och tid till kausal behandling samt styrning till för varje patient adekvat vårdnivå.
Ett kvalitetsförbättringsregister av detta slag är även ett användbart verktyg för att kunna utvärdera olika beslutsstöd inom alarmeringssjukvård och ger en ökad möjlighet för den enskilde medarbetaren att kunna följa upp sina uppdrag.

Share